Jak si vybrat běžecké boty?

Zpět

Běh je jednou z nejoblíbenějších sportovních aktivit, proto ať už se rozhodnete brázdit silnice, křižovat české lesy v některém z trailových modelů, nebo dáváte přednost minimalismu, výběr běžeckých boty s sebou nese několik záludností, na něž je dobré si dávat pozor.

S nákupem neotálejte, ale při samotném nákupu si nechte dostatek času. Čas, který tomu budete věnovat se vám vrátí při běhání. Nevhodně vybrané boty jsou příčinou únavy, bolesti zad a nohou. Běžec si podvědomě myslí, že je vyčerpaný z běhu, ale kořen často tkví v obutí nohy.

Jak se orientovat při výběru a co nám pomůže se rozhodnout?

  • povrch, na němž běháme (silnice a zpevněné cesty, dráha, příroda a hory)
  • technika běhu a nášlap běžce (přes patu, přes špičku, supinace, pronace, neutral)
  • hmotnost – systém tlumení (při běhu na obuv působí síly 2x až 3x větší, než je vaše hmotnost)
  • velikost nohy – délka a šířka, vysoký či nízký nárt – velikost boty
  • preference směrem k intenzitě běhu – tréninková, závodní, tretry atd.

Povrch na kterém běháme

12

Boty na asfalt a zpevněné povrchy mají velmi jemný vzorek zajišťující dobrou trakci na rovném povrchu a odvádějící případnou vodu. Pracují podobně jako to dělají pneumatiky u auta.

  • lepší tlumení dopadové síly – závislé na hmotnosti a technice běhu, více tlumících technologií
  • podpora odrazové síly
  • nízká hmotnost obuvi
  • vysoká prodyšnost svršku - použity mesh materiály
  • hladká a dobře přilnavá podešev - většina výrobců obuvi používá na nejnamáhavější části speciální směsi materiálu pro vysokou trvanlivost
  • vyšší pohodlí při běhu
  • nižší odolnost svršku proti poškození

Bot do lesa mají podešev s výraznějším vzorkem. Přirovnat by se dala k terénnímu autu nebo k motokrosové pneumatice. Účelem trailové obuvi je nohu dostatečně chránit před nerovností a zamezit tak případnému zranění  a poskytovat dobrý záběr na mokrém a kluzkém terénu.

  • hrubší podešev (podrážka) poskytuje lepší záběr na nezpevněném terénu, vyšší kontrola odrazu
  • trvanlivější svrchní materiál – proti oděru
  • horší odvětrávání vlhkosti od nohy
  • vyšší hmotnost obuvi vyšší odolnost proti vlhku a vodě (v některých případech je obuv opatřena membránou nebo voděodolnou úpravou)
  • silná podrážka dobře neutralizuje nerovnosti
  • tvrdší podrážka oproti silničním modelům - zlepšuje torzní tuhost a pomáhá předcházet zranění

Došlap chodidla

Rozdíl při běhu je v tom, že noha se musí vyrovnat při nárazu chodidla na povrch s tlakem 2 – 3x vyšším než je hmotnost těla. Pokud si tohle nepohlídáte vhodnou obuví, zbytečně přetěžujete některé klouby, svaly či vazy. Při běhání na delší vzdálenosti nebo při pravidelném tréninku se to pak může negativně projevit.

Pronace

  • se vyznačuje tím, že se chodidlo při došlapu vychyluje směrem dovnitř. V určité míře to není problém, ale při větším vychýlení to není zcela ideální. Právě to pak kompenzují vhodné běžecké boty, které jsou navrženy tak, aby stabilizovaly více na vnitřní straně podrážky. Nejvíce se s tímto typem došlapu můžete setkat u lidí s plochými chodidly nebo při postavení noh do tvaru X.

Supinace

  • při došlapu se supinací se chodidlo vychyluje směrem ven. V tomto případě se hodí boty, které jsou vyztužené na vnější straně podrážky, aby tuto nerovnost vyrovnávaly. Se supinací se můžete setkat pokud máte vyšší klenbu nohy či nohy tzv. do O. Při běhání vytáčejí špičky hodně dovnitř, takže nejvíc zatížená míst na běžecké botě jsou na vnější straně podrážky.

Neutrální

  • pokud máte neutrální došlap je to pro běhání perfektní. Při dopadu na povrchu se chodidlo převalí od paty ke špičce středem podrážky. U tohoto typu došlapu nepotřebujete žádné extra stabilizační prvky, takže máte výběr o něco jednodušší.
klenba1

Klenba

Můžete začít jednoduchým testem. Připravte si větší papír, namočte si chodidla a pak se po papíru projděte. Výsledkem budou vaše stopy, podle kterých můžete zjistit, jak na tom jste.

Normální chodidlo

  • má standardní velikost klenby chodidla, takže na papíře zanechá mokrou stopu, kde je přední i zadní část chodidla spojena širokou částí. Normální chodidlo při dotyku s povrchem začíná od vnější strany paty. Pak se valí směrem dovnitř a eliminuje případné nárazy.

Chodidlo s vysokou klenbou

  • na otisku tohoto typu chodidla vidíte pouze úzký pásek nebo žádný mezi patou a přední částí chodidla. Vysoce klenuté chodidlo může mít supinaci nebo pronaci, viz výše.

Ploché chodidlo

  • má nízkou klenbu a zanechává otisk, který vypadá jako celé chodidlo. Obvykle se to označuje jako nadměrná pronace. V průběhu času pokud budete hodně běhat v nevhodné obuvi je vyšší riziko různých zranění.
14

Velikost obuvi

Nejčastěji běžci chybují při volbě správné velikosti. Značná část si vezme boty, které jsou jim „akorát“, a pak při samotném běhu trpí. Lidské chodidlo má tendenci při běhu aktivně pracovat. Při dopadu se v přední části lehce rozšíří a během odrazu se prsty tlačí do špičky a díky ohybu se bota na okamžik lehce zkrátí.

délka chodidla

Jak změřit chodidlo

• Použijte krabici od bot nebo stěnu s úhlem 90°.

• Najděte si kus papíru nebo kartonu, pravítko a pero.

 

Jak postupovat dále?

• Zkontrolujte, zda máte na sobě stejné ponožky jaké budete obvykle nosit.

• V těchto ponožkách si stoupněte na list papíru a přiložte vnější stranu chodidla ke stěně nebo umístěte chodidlo do krabice a patu pevně přitiskněte k zadní stěně.

• Pak perem a pravítkem načrtněte čáru těsně před nejdelším prstem.

• Změřte vzdálenost od stěny nebo strany krabice a čárou, kterou jste právě nakreslili.

• Připočítejte rezervu cca 0,5cm. 

• Vyberte odpovídající velikost.

Doporučujeme

Kontaktujte nás

Prorok Sport, s.r.o. Nádražní 32, Rožnov pod Radhoštěm +420 736 609 409 / info@sportovna.cz